On useita syitä, miksi työntekijöitä kannattaa kannustaa julkaisemaan sosiaalisessa mediassa:
- Työnantajamielikuvan luominen
- Hyötyä rekrytoinnissa
- Näkyvyyden kasvattaminen työntekijöiden verkostoissa
- Asiantuntijuuden jakaminen
- Kiinnostuksen herättäminen
- Tiedon jakaminen yrityksen palveluista ja toiminnasta
Kuinka aktivoida työntekijöitä somessa?
Tärkeää on luoda yhteiset pelisäännöt sekä tarjota some-koulutusta, jotta työntekijät tietävät, miten somessa kannattaa työnantajan edustajana toimia. Kaikenlaisiin ohjeisiin kannattaa kuitenkin jättää väljyyttä, jotta jokainen voi toteuttaa lähettilyyttä omalla tyylillään.
- Valmenna ja tarjoa koulutusta.
- Miettikää myös kanavia – LinkedIn ja Twitter ovat parhaat kanavat työpuheelle, Instagram ja Facebook taas henkilökohtaisempia medioita.
- Anna tilaa asiantuntijuudelle – älä ajattele vain yrityksen hyötyä.
- Positiivinen ilmapiiri. Ole aina työntekijän puolella.
- Auta näkemään oman työn ainutlaatuisuus: mitä työpäiviin ja työnkuvaan kuuluu? Kannusta kertomaan omasta työpäivästä.
- Kerro, että sosiaalisen median postauksiin saa käyttää pienen hetken työpäivästä – vapaa-ajalla työntekijää ei voi tähän velvoittaa. Muista myös, että kaikille sosiaalisessa mediassa toimiminen ei ole luontevaa – siihen ei siis voi velvoittaa.
- Anna palautetta hyvästä työstä.
- Toimi itse esimerkkinä.
- Luo alusta ideoiden testaamiselle vaikka Teamsiin tai Slackiin: kollegat voivat kommentoida ennen julkaisua, jos oma julkaisukynnys on korkea.
Mistä työntekijä voi aloittaa?
- Aluksi voi kannustaa seuraamaan, mitä muut tekevät sosiaalisessa mediassa. Muiden tekemien postausten jakaminen omalla tilillä on helppo tapa aloittaa. Myös julkaisuista tykkääminen on hyvä keino osoittaa aktiivisuutta.
- Keskusteluun voi osallistua pienin askelin, ensin esimerkiksi kehumalla kollegan onnistumista tietyssä asiassa.
- Helppo kohde aloittaa on esimerkiksi hyväntekeväisyyteen tai vastuullisuuteen liittyvät postaukset, niistä voi tykätä tai antaa kannustavan kommentin.
- Arkiset asiat – julkaisujen ei aina tarvitse olla ihmeellisiä ja paljon puhuvia, jotta ne kiinnostavat.