Kulttuurierot haastavat yrityksiä kansainvälisessä kasvussa

Eurocom Worldwide Network on kansainvälinen viestintätoimistojen verkosto, johon kuuluu 31 toimistoa, 54 toimipaikkaa 80 eri maassa. Idea Group on ollut osa tätä asiantuntevaa ja kansainvälistä yhteisöä jo vuodesta 2018. Verkosto koostuu itsenäisistä, yksityisesti omistetuista toimistoista ympäri maailmaa. Tämä tarkoittaa, että suomalaisen asiakkaamme käytettävissä on laaja kansainvälinen resurssiverkosto, joka voi tukea ja vahvistaa yrityksen kansainvälistä kasvua.

Jokainen kulttuuri ja kieli ovat ainutlaatuisia. Erityisesti kulttuurierojen ymmärtäminen on ratkaisevan tärkeä uudessa kohdemaassa, kuten erilaiset tavat tehdä päätöksiä, neuvotella ja yleisesti hoitaa liiketoimia. Kulttuuriset odotukset ja liiketoimintakäytännöt voivat tuoda myyntityöhön odottamattomia mutkia matkaan.

Suomalaiset vientituotteet ovat tyypillisesti teknisiä, ja niiden myyjät ovat yleensä teknisen osaamisen asiantuntijoita. Heillä saattaa olla vähäisempää kokemusta markkinoinnista ja myynnistä vieraassa kulttuurissa, mikä voi tehdä asiakkaiden tarpeiden tunnistamisen haasteelliseksi. Vaikka monet suomalaiset loistavat englannin kielessä, myyntityö vaatii usein syvempää kielitaitoa.

Mitä hyötyä on paikallisesta viestintätoimistosta?

  • Paikallisten kulttuuristen normien ja odotusten tunteminen: viestinnän kohdistaminen paremmin kohderyhmän tarpeisiin ja odotuksiin.
  • Laadukkaiden viestintä- ja mainosmateriaalien tuottaminen kyseiseen markkinaan: viestinnän- ja markkinoinnin suunnittelu ja toteutus, verkkosivut, esitteet, videot, sisällöntuotanto.
  • Suhteiden luominen paikallisiin medioihin, jotta tuotteita ja yritystä saadaan esille ansaitussa mediassa. Jopa Pohjoismaiden mediat ja tiedottamiskäytännöt eroavat selvästi toisistaan.
  • Verkkonäkyvyyden optimointi digitaalisen markkinoinnin avulla. Sosiaalisen median hyödyntäminen brändin rakennuksessa ja myynninedistämisessä.
  • Paikallisen myynnin ja neuvottelutaitojen kehittäminen koulutusten avulla.
  • Markkinatutkimukset ja analyysit: syvällinen tieto uusista markkinoista, kilpailijoista ja kohderyhmistä. Nämä auttavat vientiyritystä ymmärtämään paremmin markkinoita ja tekemään perusteltuja liiketoimintapäätöksiä tämän tiedon perusteella.

Ota yhteyttä, mikäli kansainvälinen viestintä on omalla työpöydälläsi!

Kehitysjohtaja

Marja-Terttu Rantanen

Ota yhteyttä

Häikäisikö kattava palveluvalikoimamme sinut? Tiedätkö, mistä lähteä liikkeelle?

Täytä lomake ja me autamme. Ketterämpää toimijaa saat hakea.  

This site is protected by reCAPTCHA and the Google     Privacy Policy and     Terms of Service apply.

Tilaa uutiskirje