Ota messuista kaikki irti jo etukäteen
Suunnittelun tulisi lähteä messuosaston tavoitteiden määrittelemisestä ja niiden pohjalta osaston suunnittelusta. Toimiva messuosasto tukee haluttua viestiä ja brändiä niin visuaalisesti kuin toiminnallisesti. Tavanomainen osasto, jossa jaetaan vain esitteitä, ei houkuttele tai jää kävijöiden mieleen. Keskeisintä on ottaa suunnittelussa kävijän näkökulma huomioon, eli miettiä, miten kävijät hyötyvät messuosastosta kaikkein eniten.
Suunnittelussa tulisi huomioida näyttävän toteutuksen lisäksi toiminnallisuus: mitä kävijöiden toivotaan osastolla tekevän tai kokevan ja mikä heidät houkuttelee paikalle sekä millainen muistijälki heille pitäisi jäädä. Messujen osalta kannattaa suunnitella laajempi kokonaiskonsepti, jos messuja on useammat vuodessa. Näin toteutettuja materiaaleja tulee hyödynnettyä paremmin.
Suunnittelun yhteydessä messujen etukäteisviestintä ja -markkinointi ovat avainasemassa, jotta kiinnostus tapahtumaa kohtaan herää ajoissa. Kävijät ovat messujen tärkein tekijä, joten ilman riittävää etukäteismarkkinointia tapahtuma ei voi saavuttaa koko potentiaaliaan.
Älä unohda kävijöitä messujen jälkeen
Onnistuneilta messuilta jää käteen paljon arvokasta tietoa, kuten uusia asiakaskontakteja. Tärkeää on huolehtia, että niitä hyödynnetään nopeasti ja tehokkaasti messujen jälkeen. Siihen tukena ovat erilaiset viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteet.
Lue lisää tarjoamistamme tapahtumakonseptoinnin sekä messuosastojen suunnittelun ja toteuttamisen palveluista:
Messusuunnittelu ja -toteutus >
Tapahtumakonseptointi >
Nähdään messuilla!