Tappoiko data luovuuden?

SEO eli hakukoneoptimointi (search engine optimization) on ollut kaikkien sisällöntuottajien ja -tilaajien huulilla jo vuosia: mitään aineistoa ei saisi nettiin laittaa, ellei sitä ole rakennettu kaikkien SEO-sääntöjen mukaisesti. ”Voi miten tylsää, nyt ei saa enää irrotella”, huokaa moni.

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on parantaa oman sisällön erottumista kaikkien niiden lukemattomien sivujen joukosta, joita tiedon valtateillä kaahailee. Optimoinnissa tutkitaan, mitkä ovat hyviä hakusanoja ja viljellään niitä tekstissä, mietitään tehokkaita otsikoita, annetaan kuville vaihtoehtoiset nimet, kiinnitetään huomiota laadukkaisiin linkkeihin, luodaan naseva title ja kuvaava meta description ja niin edelleen. Sitten tulevat vielä erikseen optimoinnin tekniset kikkailut (technical SEO).

Vähemmästäkin voi tulla tunne, ettei kirjoittajalla ole enää mitään valtaa tai mahdollisuuksia käyttää omaa, persoonallista ääntään.

Pitäisikö SEO-sääntöjä rikkoa?

Kaunokirjallisuuden puolella sanotaan, että kun kielioppisäännöt tuntee, niitä voi rikkoa ja luoda näin oman, erottuvan tyylinsä. En suosittelisi käyttämään samaa strategiaa verkkokirjoittamisen puolella ja tietoisesti rikkomaan kaikkia hakuoptimoinnin ohjeistuksia – ellei sitten tarkoituksena ole varmistaa, ettei vahingossakaan nouse kenenkään hakutuloksiin. Tätäkin on joskus toivottu.

Sen sijaan, että kävisi sotaan optimoinnin ohjeita vastaan, kannattaa omaksua ne, ja olla sisällöntuotannossa silti rohkea.

Älä tyydy tylsään ja tyypilliseen – erotu massasta

  • Ole persoonallinen, osa 1: yrityksellä ja organisaatiollakin on oma persoonansa – anna sen näkyä.
  • Ole persoonallinen, osa 2: jokaisen tekstin takana on kirjoittaja, jolla on oma persoonansa – sekin voi tulla näkyviin.
  • Sano vanha, iänikuisesti tuttu asia jotenkin toisin. Käy kurkkaamassa maailmaa sieltä laatikon ulkopuolelta ja irrottele!
  • Älä pelkää tunteita ja tunnelmointia, vaan näytä nekin. Jopa suomalainen osaa tätä arvostaa.
  • Jos et usko omiin kykyihisi kirjoittajana, valitse kumppani, joka pystyy kurkkaamaan pääsi sisään ja tuulettamaan perinteitä puolestasi.

P.S. Tässäkin tekstissä on muistettu SEO, mutta annettu samalla tilaa luovuudelle.

Viestintäkonsultti

Ulla-Mari Uusitalo

Ota yhteyttä

Häikäisikö kattava palveluvalikoimamme sinut? Tiedätkö, mistä lähteä liikkeelle?

Täytä lomake ja me autamme. Ketterämpää toimijaa saat hakea.