Arkiset asiat ylittävät uutiskynnyksen helpommin kuin ennen ja sen vuoksi jokaisen yrityksen kokoon katsomatta kannattaa varautua julkisuuteen.
Asiantuntijat neuvovat asiakkaita tekemään kriisiviestintäsuunnitelman, jonka kautta mahdollisia haastavia tilanteita pystytään kartoittamaan jo ennalta. Joskus kriisi voi puhjeta kipakasti annetusta asiakaspalautteesta, joskus se voi olla hyvinkin konkreettinen, kuten kiinteistöä vahingoittava ja ihmisiä uhkaava tulipalo.
Kuka kriisin kohdatessa kommentoi medialle ja mitä, ettei tulisi tunnekuohun vallassa päästeltyä suusta sammakoita? Millaisiin kysymyksiin voi ennalta varautua? Mitkä ovat haastateltavan oikeudet?
Kriisiviestinnällä ei pyyhitä pöytää puhtaaksi vahingon tai ikävän julkisuuden kohdatessa, mutta se antaa valmiuksia selviytyä tilanteesta. Viestintä auttaa kriisin kohdannutta yritystä, yhteisöä tai yksityishenkilöä korjaamaan väärinymmärryksiä, kolhun saanutta mainettaan tai ottamaan vastuun tilanteesta.
Jo suunnitelman olemassaolo lisää luottamusta kriisin kohdatessa: Tästä selvitään!
Viestintäkonsultti