Kuten tiedämme, jos toimenpiteellä ei ole aikarajaa ja vastuuhenkilöä, se jää helposti tekemättä. Aina tulee jotakin muuta tärkeämpää. Viestinnässä tämä tarkoittaa sitä, että koko organisaatio viestii omia asioitaan sattumanvaraisesti tai vielä todennäköisemmin, kukaan ei kerro mistään mitään.
Viestintä on investointi, ja viestinnän suunnittelu tekee siitä tavoitteellista ja mitattavaa. Kun suunnittelee hyvin, käytössä olevat voimavarat, usein rajalliset, tulevat tehokkaammin käytettyä. Myös kiireestä johtuva säätö vähenee ja ajankäyttö ja budjetointi helpottuvat.
Viestinnän avulla näkyvämpää liiketoimintaa
Viestinnän suunnittelu perustuu yrityksen liiketoimintaan ja sen tavoitteisiin. Viestinnän tavoitteena on tukea liiketoiminnan tavoitteiden toteutumista.
Viestinnän suunnittelussa analysoidaan nykytilannetta, mietitään viestinnän tavoitteet, kohderyhmät ja viestinnän sävy sekä kirkastetaan kilpailuetuihin perustuvat ydinviestit. Lisäksi käydään läpi yritystä hyödyttävät kanavat ja sisältötyypit. Vuosikelloon tai road mapiin merkitään käytännön toimenpiteet, keinot, kanavat ja mittarit sekä vastuuhenkilöt.
Alla lyhyt vinkkilista viestinnän suunnittelun aloittamiseen
- Ryhdy toimeen. Tärkeintä on ymmärtää viestinnän merkitys tunnettuuden ja myynnin kasvattamisessa ja ennen kaikkea aloittaa suunnittelu.
- Aloita pienestä. Älä haukkaa liian isoa palaa, vaan keskity kaikkein tärkeimpiin asioihin, kuten viestinnän tavoitteisiin, kohderyhmiin ja ydinviesteihin.
- Ole pitkäjänteinen. Viestintä vaatii kärsivällisyyttä, tulokset eivät välttämättä näy heti.
- Ole rohkea. Tuloksellinen ja erottuva viestintä vaatii uskallusta kertoa omasta toiminnasta, päästää asiakkaat ääneen ja tuoda asiat esille ymmärrettävästi ja selkeästi.
- Hyöty edellä. Mieti, millä tavalla viestintä hyödyttää kohderyhmiä. Vastaanottajat haluavat hyötyjä, eivät organisaatiojargonia.
Tarvitsetko apua viestintään? Ota yhteyttä!