Markkinoinnin auditoinnista strategiseksi kumppaniksi

Kun kirjoittaa referenssiä, pystyy harvoin lainaamaan Alexandre Dumas’ta, mutta nyt on sen aika! ”Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta” kuvaa osuvasti sitä luottamuksella sinetöityä neljän eri toimijan yhteistyötä, joka lähti liikkeelle Turun AKK:n markkinoinnin auditoinnista – ja päätyi verkkosivuston kokonaisvaltaiseen rakenneuudistukseen, digimarkkinoinnin kumppanivalintaan sekä viestintästrategian päivitykseen.

Turun Aikuiskoulutuskeskus on enemmän kuin oppilaitos. Se on aikuisten monialainen ammatillinen kouluttaja sekä varsinaissuomalaisen työelämän ja osaamisen edistäjä. AKK:ssa opiskelee yli 1400 aikuista eri elämäntilanteissa: yksi lukee ensimmäiseen ammattiinsa, toinen on alanvaihtaja ja kolmas täydentää nykyistä osaamistaan.


Markkinoinnin nykytila ja tulevaisuuden suuntaviivat

Tekemisen sertifioitua, korkeaa laatutasoa Turun AKK ylläpitää säännöllisillä auditoinneilla. Loppuvuonna 2021 haettiin kilpailutuksen avulla kumppania, joka ottaisi kantaa muun muassa työskentelymallien tehokkuuteen, keskeisten markkinointisisältöjen ja kohderyhmien toimivuuteen sekä käytettävien somekanavien suoritustasoon.

Myös verkkosivuston kehitysmahdollisuudet markkinoinnin, saavutettavuuden ja analytiikan osalta kiinnostivat, kuten myös hakukone- ja medianäkyvyys sekä yleisen työnantajamielikuvan kirkastaminen.


Idea Groupin ammattilaiset vastasivat tarjoamalla Turun AKK:lle johtoa ja markkinointiyksikköä palvelevan, kattavasti eri osa-alueita tarkastelevan raportin, joka listasi myös tarvittavat toimenpide- ja kehitysedotukset. Lopputuloksena oli selkeä kokonaiskuva markkinoinnin nykytilasta ja tulevaisuuden suuntaviivoista. 

– ISO-standardoitu laatutyö osaltaan edellyttää, että kysymme ulkoista mielipidettä oman toimintamme kehittämiseen. Esimerkiksi tekninen kehitys on voimakasta ja vaatii välillä alan ammattilaisen vinkkejä ja tukea. Idea Group valikoitui kumppaniksi kilpailutuksen kautta, joka herätti yllättävänkin paljon kiinnostusta. Idea Groupin ymmärrettävä tarjous erottui joukosta edukseen, Turun Aikuiskoulutussäätiön toimitusjohtaja Tommi Forss avaa taustoja.

Käyttäjäystävällisempää koodia

Verkkosivut ovat Turun AKK:n tärkein käyntikortti ja ykkösfoorumi, jonne opiskelijat suuntaavat etsimään tietoa. Auditoinnin avulla kuitenkin tunnistettiin, että WordPress-pohjaiset sivut lisäosineen eivät olleet liiketoiminnan vaatimalla tasolla. 

– Kävi ilmi, että saitilla oli puutteita mm. saavutettavuuteen liittyen, selaaminen mobiilissa oli kankeaa ja esimerkiksi konversiopisteitä ei saatu kiinni. Myös digi- ja hakukonemainonnan osalta tekemistä oli vielä mahdollista tehostaa, kertoo Idea Groupin asiakkuusjohtaja Henri Tammenniemi.


Jotta uudelle verkkosivustolle löydettiin lukuisten digitoimijoiden joukosta osaava ja sitoutunut, juuri Turun AKK:n tarpeisiin vastaava kumppani, valjastettiin apujoukkoihin pitkänlinjan WordPress-projektipäällikkö, Kukonlaulu Oy:n Rami Aaltonen.

– Yhteistyönä Ramin kanssa teimme kattavan tarjouspyyntökierroksen, jonka jälkeen toimitimme Turun AKK:lle shortlistan verkkotoimittajista keskeiset plussat ja miinukset huomioiden. Asiakas teki niiden pohjalta oman valintansa, ja uuden nettisaitin toteuttajaksi ja ylläpitäjäksi ylsi Digitoimisto Dude Oy, Tammenniemi jatkaa ja summaa projektin aikana kantaneensa niin kilpailutuskonsultin, ulkoistetun projektinjohdon kuin markkinointipäällikön hattua.


Tehoja ja tuloksia digitaalisesta markkinoinnista

Koulutusliiketoimintaa edistetään pitkälti digi-, some- ja hakukonemainonnan tuella, joten Turun AKK:lle haettiin verkkotoimittajan lisäksi myös digitaalisen markkinoinnin ja analytiikan partneri. Markkinoinnin automaation avulla arkeen toivottiin enemmän tehoja ja vähemmän aikaa vievää manuaalista työtä.  
 


Idea Groupin toteuttamien SEO- ja SEM-auditointien sekä tarjouspyyntöjen viitoittamana uuden sivuston digitaalisen markkinoinnin partneriksi valikoitui Hopkins Oy. 


– Päätöksentekoon vaikutti ensisijaisesti se, että Hopkins oli parhaiten tehnyt läksynsä ja perehtynyt siihen, mikä meidän liiketoimintamme on ja mitä siihen kaipaamme. Oli myös oleellista, että oma markkinointitiimimme oli projektin edetessä tekemisessä aktiivisesti mukana ja oppimassa, Forss painottaa. 

Viestintästrategia loi raamit käytännön toimenpiteille

Syvä luottamus. Neljän eri toimijan selkeät roolit. Sujuvuutta ja yhteisenä päämääränä tuottaa asiakkaalle parasta lopputulosta. Näiden meriittien rinnalla saavat Dumas’n muskettisoturitkin pistää parastaan.

Koko prosessin viimeisenä etappina oli rakentaa Turun AKK:lle viestintästrategia, joka antaisi selkeät raamit kohtaamisille, äänen persoonalle ja sävyn tarinalle. Tähän luontevin kumppanivalinta oli Idea Group.


”Ammatillista koulutusta aikuisille elämän ehdoilla – työelämän tarpeisiin” allekirjoittaa tuoreella lupauksellaan koko viestintästrategian. Siinä määriteltyjen arvojen, mission, vision, kohderyhmien, sävyjen ja painotusten avulla on luotu yhteinen toimintatapa, joka sekä rakentaa haluttua mielikuvaa, yhdenmukaistaa asiakaskokemusta ja erottaa kilpailijoista.


– Uudet työkalut ovat saaneet tyytyväisen vastaanoton, ne ovat palvelleet hyvin ja luoneet rungon ja rakenteen kaikelle tekemiselle. Nyt keskitymme siihen, että saamme saatettua työkalut käytännössä vieläkin isompaan tuotantoon. Meillä tapahtuu talossa paljon, mutta emme ole vielä riittävän tottuneita viestimään siitä.

– Koko projektin osalta summaisin ja suosittelisin, että ulkopuolinen markkinointipäällikkö on näkemyksillään tuonut meille paljon apuja, Forss kiteyttää. 
 


”On todella hienoa päästä mukaan projektiin, jossa kaikki osapuolet tahtovat kunnianhimoisesti kehittää Turun AKK:n koulutusliiketoimintaa”, sanoo Hopkinsilla myynnin ja asiakkuuksien johtamisesta vastaava Pekka Räsänen.  

”Mielikuvani heti ensimmäisestä kohtaamisessa oli, että nyt ollaan rautaisten ammattilaisten kanssa tekemisissä. Usein ajatellaan, että monen toimijan yhteisprojektit ovat hankalia. Nyt tekijät hallitsivat oman roolinsa, ja kaikki meni kaikki nappiin – jopa poikkeuksellisen hyvin ja omaa osuuttani, eli UI- ja UX-suunnittelua, oli todella hauskaa tehdä!”, kertoo Duden toimitusjohtaja Juha Laitinen

”Ulkopuolinen markkinointipäällikkö on näkemyksillään tuonut meille paljon apuja”, suosittelee Turun Aikuiskoulutussäätiön toimitusjohtaja Tommi Forss.

Asiakkuuspäällikkö

LAURA KOIVISTO

Ota yhteyttä

Häikäisikö kattava palveluvalikoimamme sinut? Tiedätkö, mistä lähteä liikkeelle?

Täytä lomake ja me autamme. Ketterämpää toimijaa saat hakea.  

This site is protected by reCAPTCHA and the Google     Privacy Policy and     Terms of Service apply.

Tilaa uutiskirje