Ottaako yrityksenne somen tosissaan?

Tilastokeskuksen vuosittain teettämän tutkimuksen mukaan jopa 70 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista käyttää sosiaalista mediaa. Sosiaalinen media leikkaa läpi koko yhteiskunnan, ja sitä käytetään niin viestimiseen, verkostoitumiseen, tiedonhakuun kuin viihteeksikin. Työmaailmassa sosiaalinen media on etenkin asiantuntijatyössä myös erottamaton osa työpäivää. Asiantuntijaorganisaatioiden kannattaakin satsata siihen, että työntekijät voivat olla somessa ylpeinä oman alansa ammattilaisina.

Oman asiantuntijabrändin vahvistamisen ja organisaation kannalta sosiaalinen media tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia: somessa voi osallistua erilaisiin keskusteluihin ja tuoda samalla ilmi omaa asiantuntijuuttaan. Sosiaalinen media koostuu ihmisten välisistä verkostoista, joten organisaatiot saavat hyvin näkyvyyttä henkilöstön läsnäolon kautta.

Asiantuntijaorganisaatioille työntekijöiden panos on todella tärkeää: osaavat ja asiantuntijuuttaan jakavat ihmiset kertovat yrityksestä enemmän kuin tuhat sanaa. Some on oiva tapa raottaa yrityksen sisällä kuplivaa potentiaalia – työntekijän esille tuoma ajatus tai pohdinta voi nimittäin johtaa pitkiin ja hedelmällisiin yhteistyökumppanuuksiin.  

Millainen sinä olet somessa?

Joillekin meistä sosiaalisessa mediassa julkaiseminen on luontevampaa kuin toisille. Tästä syystä on hyvä löytää ne itselle ominaisimmat tavat olla läsnä – jokaisen ei tarvitse kertoa pitkiä anekdootteja työelämän ja perheen yhdistämistä.

Alkuun pääsemiseksi riittää esimerkiksi organisaation tuottamien ja omasta mielestä tärkeiden materiaalien jakaminen. Organisaatioiden nettisivut usein pursuavat mielenkiintoisia aiheita, joista voi lähteä liikkeelle. Joskus voi osallistua vain tykkäämällä ja olemalla läsnä, sosiaalista mediaa ei kannata suorittaa tai tehdä pakolla. Usein innostava työympäristö ja mielekäs työ ovat hyviä ponnahduslautoja virkeälle sometekemiselle.

Alla on listattuna muutamia kysymyksiä, joiden avulla omaa sosiaalisen median käyttöä voi pohtia:

  • Millaisia asioita koet tärkeäksi jakaa somessa? Mitkä kanavat heijastavat työminääsi ja mitkä taas ovat enemmän henkilökohtaisia? Miten se käytännössä näkyy?
  • Annatko somelle sen vaatiman ajan työviikostasi? Sosiaalinen media on osa asiantuntijan työtä, joten priorisoi sille myös aikaa kalenteristasi, aivan kuten sähköposteihin vastaamiselle.
  • Ovatko organisaation resurssit kunnossa? Mitä kaikkea organisaation jo tekemää viestintää voisit hyödyntää asiantuntijana?
  • Ovatko omat mediasi hallussa ja ajan tasalla? Nettisivut ja uutiskirjeet ovat edelleen tärkeä tiedonlähde.

 
Määrittele omat rajasi

Sosiaalinen media on häivyttänyt rajaa ”minän” ja ”työminän” välillä. Aiemmin raja oli selvempi, mutta nyt rajanveto pitää tehdä itse: mitä haluaa itsestään kertoa, missä kanavassa ja miten. Rajaus ei kaikille ole mahdollista edes somealustaa vaihtamalla – toiselle Instagram voi olla täysin työminän valloittama alusta, kun taas toiselle se on suljettu, vain henkilökohtaisiin juttuihin pohjaava viestintäkanava.

Oma suosikkilauseeni on “yksilöstä ei voi irrottaa erillistä some-eläintä”. Se miten käyttäydyt somessa, on osa sitä, miten käyttäydyt myös somen ulkopuolella. Etenkin asiantuntijana tämä on hyvä muistaa, että se, miten verkostosi näkee sinut somessa, muokkaa suurimman osan ajatuksia sinusta tyyppinä myös somen ulkopuolella. Kannustan siis olemaan aina rakentava ja ystävällinen – se kantaa pisimmälle!  

Mikäli yrityksenne kaipaa sparrausta sosiaalisessa mediassa toimimisessa tai sosiaalisen median ohjekirjaa, autamme mielellämme!

 

 

 

Viestintäkonsultti

Minna Patrikainen

Ota yhteyttä

Häikäisikö kattava palveluvalikoimamme sinut? Tiedätkö, mistä lähteä liikkeelle?

Täytä lomake ja me autamme. Ketterämpää toimijaa saat hakea.  

This site is protected by reCAPTCHA and the Google     Privacy Policy and     Terms of Service apply.